Kun je beter in de ochtend of avond trainen?

Ga je regelmatig naar de sportschool, maar bereik je juist het tegenovergestelde van je doel? Val je bijvoorbeeld af terwijl je spieren wilt kweken en kweek je spieren terwijl je af wilt vallen? De kans is vrij groot dat je op het verkeerde moment sport. Kun je beter in de ochtend of avond trainen? Je ontdekt het antwoord in dit artikel! 

Kun je beter in de ochtend of avond trainen? 

Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van je doel. Er zijn twee stromingen als het gaat om de beste tijd om te trainen. Een gedachtegang is dat het beter is om ’s ochtends te trainen, omdat je dan meer energie hebt en meer gefocust bent. De andere stroming zegt dat het beter is om ’s avonds te trainen, omdat je dan meer tijd hebt voor herstel, regeneratie en slaap.

Er zijn voor- en nadelen verbonden aan beide denkrichtingen. Een onderzoek uit 2014 wees uit dat mensen die ’s ochtends trainden een hoger testosteronniveau hadden, wat helpt bij spiergroei. De mensen die ’s nachts trainden hadden een hoger niveau van het menselijk groeihormoon (HGH), wat helpt bij spierherstel. Hiernaast kwam naar voren dat vetverbranding wordt gestimuleerd als je in de ochtend traint, terwijl je in de avond meer kracht hebt voor krachttrainingen.

Wil je dus afvallen, dan moet je in de ochtend naar de sportschool en als je spieren wilt kweken dan moet je ‘s avonds naar de sportschool!  

Je biologische klok heeft invloed op je trainingen

Ga jij altijd op een vast tijdstip naar de sportschool, dan is het je vast opgemerkt dat je lichaam zich na verloop van tijd aanpast. Stel dat je bijvoorbeeld elke dag om 5 uur in de ochtend naast je bed staat, dan is dit in de eerste week erg zwaar. Na een week ‘s ochtends sporten past je biologische klok zich aan op de mate van activiteit, waardoor je het sporten al snel beter volhoudt. 

Ga je ‘s avonds naar de sportschool om jezelf moe te maken, maar heeft dit na enkele weken geen invloed meer op je energieniveau? Dan komt dit ook door je biologische klok. Je lichaam is er simpelweg gewend aan geraakt om in de avonduren te sporten. Na het sporten geeft je lichaam langzaam energie af, waardoor je na wekenlang in de avond sporten moeilijker in slaap valt.

Conclusie 

Sporten heeft meestal een positieve invloed op je lichaam. Het maakt hierbij niet uit of je in de ochtenduren of avonduren naar de sportschool gaat. Wanneer je sport heeft voornamelijk te maken met je eigen voorkeur en je schema. Heb je echter een specifiek doel, zoals snel afvallen of spieren kweken, dan kies je bewust voor een ochtend- of avondtraining. Heb je geen specifiek doel maar wil je gewoon fitter worden? Dan is het tijdstip van je training volledig afhankelijk van jouw eigen voorkeur. 

Wil je meer lezen over fitness en sport? Lees verder in ons blog

Plaats een reactie